Salgsbetingelser
Generelt
Les vår personvernærklering her.
En ordre til XLmann AS er å anse som en bindende avtale mellom forbruker og selskapet. All handel skal skje i samsvar med de vilkår satt i de til enhvert tid gjeldende lover som omhandler avtaleforholdet.
En ordre er også en bekreftelse på at forbruker har lest og akseptert salgsbetingelsene.
Bildene i vår nettbutikk er å anse som veiledende. Farger og fasong kan avvike fra virkeligheten, men vi gjør vårt ytterste for å gjengi produktene så riktig som mulig.
Målene vi oppgir i størrelsesguiden er på varene vi selger, ikke kroppsmål. Husk at plagget skal være større enn kroppen din.
Vær nøye med å bruke guiden for produktet før du bestiller slik at du får varer som passer. Våre produsenter har ulik definisjon på sine størrelser. Alle mål som oppgis er opplyst av produsent med unntak av varer som spesifikt står kontrollmålt av XLmann.. Dersom du føler at det er vanskelig å finne rett størrelse, ta frem et tilsvarende plagg som passer deg fra før og mål på det. Havner du mellom to størrelser, gå for den største.
Sikkerhet
Når du taster inn personopplysninger eller kortdetaljer skjer det i en forbindelse som er sikret ved SSL (Secure Socket Layer). Det betyr at opplysningene blir kryptert så ingen andre kan avlese dem.
Opplysninger om ditt bankkort blir kun mottatt av Klarna, det betyr at XLmann ikke har tilgang til disse opplysningene. XLmann får tilgang til din bestilling og leverings- og kontaktopplysninger.
Priser
Priser på varene er oppgitt inklusive moms. I handlevognen vises totalprisen inklusive alle avgifter, moms, frakt og eventuelle betalings gebyrer.
Betalingsvilkår oppgis i kassen, avhengig av valgt betalingsmåte. Det tas forbehold om at prisen som fremgår på våre sider kan være feilaktig grunnet trykkfeil og/eller systemfeil.
Du må være 18 år for å gjøre kort- og kredittkjøp i følge norsk lov.
Fraktvilkår oppgis i handlevognen og kassen.
Betalingsløsninger
Betalingsløsningen til XLmann er levert av SVEA og Vipps. Hos SVEA kan du selv velge hvordan du vil betale ut fra de betalingsformer de tilbyr. Her er det mulighet for kortbetaling (Visa/MasterCard), faktura, delbetaling, betalingsutsettelse osv. Alle henvendelser ang betalingsutsettelse, faktura og oppgjør kan gjøres direkte til dem.
Vipps trekkes direkte fra ditt bankkort som du har tilknyttet konto i banken din. Ingenting blir trukket fra konto før XLmann AS fullfører bestillingen og sender fra oss. Frem til fullføring er beløpet reservert og står på din konto.
Frakt og levering
Posten/Bring er den leverandøren som kjenner Norge best og vi har valgt dem som vår hovedleverandør fra oss til deg. Med Posten/Bring velger du selv hvordan du vil ha varene levert; i butikk, i nærheten av jobb eller hjem til deg. Alt kan spores av deg etter at forsendelsen har forlatt lageret vårt.
For å gjøre det oversiktlig og enkelt for deg har vi valgt fast fraktpris (99,-) på bestillinger opp til kr 1200,-
For bestillinger over kr 1200,- byr vi på frakten.
Fraktvilkår oppgis i handlevognen og kassen.
Vi satser på rask levering. De aller fleste ordre blir pakket samme dag eller dagen etter. Deretter er det fartsgrensene på norske landeveier som avgjør hvor fort den kommer frem til deg.
Vi får ikke innlevert pakker til Posten/Bring på lørdag, søndag og helligdager. Pakken kan da bli litt forsinket, men du har oversikt over hvor pakken er på sporingen du har fått tilsendt.
Retur av varer
Hos Xlmann skal det være enkelt å bytte varer eller å angre seg.
Hos oss får du 14 dager full returrett ihht loven om bestilling på nett. Handelen er ikke avsluttet før du har mottatt, prøvd og vurdert klærne. Det er lov å prøve, men ikke bruke dem. Dette har du altså 14 dager til å finne ut av.
Vennligst overhold returfristen. Vi sporer via posten når pakken er hentet ut og når den er levert til posten igjen.
Er plagget brukt, merkelapper er klippet av eller borte, produktemballasje ødelagt eller produktet ikke blir pakket slik det var da du mottok det kan vi dessverre ikke ta det i retur siden det ikke er salgbart. Du skal returnere varer i samme stand som da du mottok dem. Alle kostnader ved retur bæres av kunden. Dette for at vi skal kunne ha så lave priser som mulig i nettbutikken. Retur i postoppkrav vil ikke bli godtatt.
Ved retur av varer ber vi om at produktene pakkes tilbake i original emballasje med merkelappene på og i samme stand som da du mottok dem. Merk forsendelsen med ditt ordrenummer/navn og mobilnummer og oppgi årsak til returen på angrerettsskjema som fulgte med bestillingsbekreftelsen på mail og som alltid ligger ved i forsendelsen fra oss. Gi oss beskjed på post@xlmann.no før du sender noe tilbake. Er det avvik på varer vi mottar i retur har vi rett til redusere refusjonsbeløp eller nekte å ta imot returen. Mangler merkelapp anses produktet som brukt og retur vil ikke bli godkjent.
Returetikett ligger ved bestillingsbekreftelsen som PDF. Denne mottok du ved bestilling. Den kan også lastes ned her.
Dersom din opprinnelige bestilling etter retur av varer har en verdi under 1200,- blir det belastet frakt på opprinnelig ordre. Da utbetaler vi returnerte varers verdi minus fraktbeløpet.
Vi dekker selvsagt dine returkostnader dersom det er noe feil med varen du har bestilt. Vilkåret er at returen har skjedd innenfor de tidsfrister som gjelder og at originalkvittering på returfrakt vedlegges, samt kontonummer returfrakten skal utbetales til.
NB! Sokker og undertøy tas ikke i retur uansett årsak av hygiene messige årsaker. Vi håper på forståelse for det.
Retur av pakkedeal
En pakkedeal gir i utgangspunktet deg som kunde en bedre pris enn å kjøpe plaggene hver for seg. Dersom du ikke ønsker å beholde pakkedealen, ber vi om at alt i pakkedealen returneres til oss i den stand beskrevet over. Kunden bærer selv kostnaden med returfrakt.
Dersom deler av en pakkedeal blir returnert, vil vi anta at rabattvilkårene fra vår side ikke er akseptert og vi vil beregne den til enhver tid opprinnelige pris på plaggene som kunden velger å beholde. En pakkedeal er å anse som et fullstendig produkt bestående av flere enkeltdeler. Det samme gjelder dersom retur av deler av en pakkedeal medfører at vilkårene for fri frakt ikke er oppfylt. Frakt for første forsendelse vil da bli beregnet med kr 99,-
Refusjon på enhver ordre blir oppgjort etter at vi har mottatt betalingsbekreftelse fra Klarna og Vipps.
Vi er ikke ansvarlig for returnerte varer før de kommer frem til oss. Vi ber derfor at du sender dette med sporing til oss slik vi gjør til deg. Vi må da kvittere hos Posten på alt vi henter og du kan da dokumentere at de returnerte varene har kommet frem og er mottatt.
Postoppkrav godtas ikke.
Ved reklamasjon vil vi dekke alle dine utlegg etter fremvist originalkvittering.
Retur av salgsvarer
Når en modell begynner å bli utsolgt og vi mangler flere størrelser i serien, samt at leverandøren er tom på lager, selger vi resten av modellen til reduserte priser. Det kan være smart å sjekke hva som finnes i vår salgskategori. Kanskje det er noe som faller i smak?
Vi gir ikke penger tilbake på salgsvarer med mindre det er en feil/mangel ved varen du har kjøpt. Refusjon av salgsvarer blir godtgjort i rabattkode til neste handel med varighet på 30 dager fra utstedelse hos oss. Verdien på varen blir satt til laveste beløp av prisen du betalte når du kjøpte varen eller gjeldende pris den dagen XLmann mottok din retur. Rabattkoden blir sendt til den e-posten som du foretok handelen med. Er et produkt helt utsolgt og borte fra vårt sortiment tar vi ikke retur på det siden vi ikke kan selge det lengre.
Ønsker du å bytte en salgsvare gjør vi gjerne det, se overskrift «Bytte av salgsvarer» lengre ned for vilkår angående dette.
Emballering ved retur
Du er ansvarlig for at returvarer er tilstrekkelig emballert slik at de tåler reisen tilbake til oss uten å bli skadet. Dersom en vare eller produkt-forpakning blir skadet under frakt har vi rett til å redusere refusjonsbeløpet siden varen da har en lavere verdi. Er du forsiktig når du åpner, kan du sikkert bruke emballasjen du fikk varene i til å sende tilbake til oss.
Bytte av klær
Du kan bytte varene i samme modell i en annen størrelse eller farge (så sant vi har disse tilgjengelig på lager). Det eneste vi ber om er at du sender det til oss innen fristen på 14 dager. Uttaksdato med signatur, samt forsendelsesdato loggført av Posten/Bring angir om fristen er overholdt.
For bytte gjelder samme betingelser som ved annen retur beskrevet over. Det er lov å prøve, men ikke bruke og emballasje og merkelapper skal se ut som de gjorde når du mottok varene.
Du er selv ansvarlig for porto til oss ved bytte, men vi sender ut ny vare kostnadsfritt til deg. Bruk sporing så vet du hvor varene dine er, vi tar ikke ansvar for forsendelser som kommer bort i posten. Postoppkrav godtas ikke.
Bytte av salgsvarer
XLmann.no bytter gjerne varer du har kjøpt på salg fra oss i samme plagg i en annen størrelse. Det er derimot noen forbehold:
- Varer som er kjøpt på salg og som finnes i nettbutikken i den størrelsen du vil bytte til når vi ekspederer byttet ditt er ingen problem, vi bytter!
- Varer som fortsatt er i sortiment men ikke i den størrelsen du ønsker, blir tilgodeskrevet ved rabattkode tilsvarende beløpet du har betalt. Rabattkoden har en gyldighet på 1 måned fra den er utstedt og sendt på din epost. Evt. frakt som tilkommer på ny bestilling betales av kunden.
- Varer som har utgått av sortiment byttes ikke, da vi ikke kan selge dem lengre. Sjekk om vi har det du vil bytte til før du sender til oss.
Angrerett
Det er bedre å angre på noe du har gjort enn noe du burde ha gjort. Vi gir deg 14 dager angrefrist fra du mottar varen. Det er veldig fint om du skriver noen ord om hvorfor du velger å returnere varene til vår mail post@xlmann.no . Det er verdifull informasjon for oss. Fyll ut tilsendt Angrerettsskjema og legg ved forsendelsen. Klærne pakkes i original emballasje og med merkelappene på. Det er ikke angrerett på brukte produkter, selv innenfor 14 dager etter at du mottok dem. Du er selv ansvarlig for porto. Postoppkrav godtas ikke.
Reklamasjon
Finner du en betydelig feil på varen, returnerer du denne til oss så fort som mulig og gjør oss oppmerksom på dette på post@xlmann.no . Vær vennlig å benytt skjema for reklamasjon og kryss av for om du vil ha ny vare eller pengene tilbake. Ved reklamasjon refunderer vi returporto. Vær vennlig å fylle inn kontonummeret pengene skal utbetales til hvis du ikke vil ha nytt produkt. Ved eventuell ny utsendelse dekker vi også fraktkostnader.
Restordre
Dersom det ved en feil er mulig å bestille varer som ikke var på vårt nærlager ber vi om litt tid til å rette opp feilen. Du vil få en e-post fra oss dersom dette oppstår. Vi vil sende bestillingen din samlet når alle varene er klare til levering. I følge vilkårene til Klarna skal en ordre alltid være sendt fra selger innen 14 dager etter ordremottak, hvis ikke blir beløpet fristilt tilbake til kunden igjen.
Ved bytte, angrerett eller reklamasjon se «Søk retur».
Det er veldig viktig for oss at du som kunde blir helt fornøyd med varene. Ikke nøl med å ta kontakt dersom du har noen spørsmål rundt bytte, angrerett eller reklamasjon. Vi skal ordne det meste. Kontakt oss på post@xlmann.no eller på telefon 99 10 74 77 så skal vi hjelpe til.
Uavhentede pakker
Posten sender ut melding om ankommet pakke straks den ankommer ditt lokale postkontor/post i butikk. Deretter sendes det en påminnelse om uavhentet sending etter 7 dager. Dersom pakken ikke er hentet innen 14 dager, returneres den til oss.
Hvis du ikke henter pakken og forholder deg ellers helt passiv, vil dette ikke gi oss noen indikasjoner om hvorfor pakken ikke er hentet. Du vil da ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven §11 og §13, og mister således retten til å gå fra avtalen.
Du vil da bli belastet et gebyr på Kr 500,-. Gebyret dekker postens fraktkostnader frem til deg og tilbake til oss igjen, samt våre kostnader med å behandle saken.